Gult utslag hull 14

Av: Sissel Carlsen  |  Publisert: 24. september 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Hva skjer med utslaget "oppe på fjellrabben"?

Informasjon om nytt utslag Gul 14

Vi oppfatter at det, dessverre, er mange spekulasjoner og rykter i sirkulasjon. Prosjektet har trukket mye mer ut i tid enn både Jørn Mykland og styret så for seg. Vi innser at vi burde ha holdt dere bedre informert og beklager at det ikke har skjedd.

Prosjektet har vist seg å ha et mye større omfang enn noen av oss involverte hadde forestilt oss. Jørn var raskt ferdig med byggingen av selve utslagsstedet, og matten er i hus. Videre fremdrift henger nå på å få avklaring med Statnett rundt hvilke muligheter vi har for å få på plass et nett som sikring mot parkeringsplassen.
Statnetts krav til sikkerhetssone er vesentlig strengere enn hva vi hadde forestilt oss. F.eks. må det inn i vurderingen at de strømførende kablene strekker seg opp til 3 meter når de blir varme ved høy belastning.

Både rette vedkommende hos Statnett og vi er nå (stort sett) tilbake fra ferie. Vi satser derfor alt på, snarest mulig, å få en enighet med Statnett om en akseptabel løsning slik at utslaget kan bli ferdigstilt.